belysningsobjekt

Värmekällan, 2021
Värmekällan, 2021

Belysningsobjekten görs i blyinfattat Tiffanyglas och keramik, ibland med inslag av andra material såsom trä och papier maché. Ofta låter jag dem ingå i de scener  jag bygger.

gasklockan - in memoriam revocare

Ett år efter rivningen visades en utställning till åminnelse av gasklockan på Lerverk i Kronhusbodarna, Göteborg (10/3 - 7/4 2018). Till den skapade jag fyra ljusobjekt, 25-40 cm i diameter, 40-55 cm höga, av stengods, porslin, tenninfattat Tiffanyglas, papier-mâché och trä, ljussatta med lampor som slås på och av med rörelsevakter styrda av besökaren. Till utställningen gjorde Olle Niklasson på Audiotechture en ljudslinga av ett ljudverk från gasklockan (som tidigare ställts ut bl a framför konstmuseet och på Ringön).

Historieupplysning I, Bevare mig väl!, 2018                                     

Sockelns form och mönster minner om vågornas, eftersom gasklockan på Gullbergsvass låg ett stenkast från älven. Blå färgkropp (kobolt) i teckningen på keramiken är vald av samma anledning. Eftersom gasklockan var brun användes också brun färgkropp (järn) i teckningen. Mönstren kommer från detaljer från foton på t ex ledstänger, trappor, rör osv på, i och runt gasklockan. Mönstret är täckt med en transparent chun-glasyr. Glasets färger går i olika nyanser av blått, gult och rött och symboliserar himmel, hav och eld. Kupolen är uppbyggd av ett foto av gasklockans tak från insidan.

Historieupplysning II: Fågelnästet, 2018 (två bilder av samma verk i olika ljus)

 Denna sockels form och mönster efterliknar fågelvingar. Först härbärgerade gasklockan korpar, men dessa jagades senare bort av pilgrimsfalkar. Många ornitologer tog sig till gasklockan för att fota fåglarna. Med tekniken fattigmanslitografi har jag fört över ett foto av Lars Lundmark till keramiken. Leran är ristad i och björntråd är lindad runt glasen, för att få fram linjer som liknar strukturen på gasklockans väggar. Färgkroppar i blått, svart och rostbrunt har använts ihop med glasfärger i blått, gult och rött för att symbolisera färgerna på gasklockan, älven, himmel och eld. Taket är gjort i porslin som tummats så pass tunn att den är transparent.

Historieupplysning III: Riven Göteborgsikon, 2018 (två bilder av samma verk i olika ljus)

 Sockelns mönster efterliknar gasklockans väggstruktur som även kommer igen i leran som är ringlad och glaserad i tenmoku-glasyr som skiftar i brunt, svart och guldgul. Glasfärger i gult och rött symboliserar eld. Taket är gjort i porslin som tummats tunt till transparens. Hål i porslinet skapar ljuspunkter som symboliserar de gaslyktor som spred ljus på Göteborgs gator tack vare gasklockan.

Landmärket som försvann under arbete, innan lödning...
Landmärket som försvann under arbete, innan lödning...
... och innan patinering
... och innan patinering
... och färdigt, upplyst verk
... och färdigt, upplyst verk
... och tillsammans med övriga tre ljusobjekt
... och tillsammans med övriga tre ljusobjekt

Historieupplysning IV: Landmärket som försvann, 2018                                                                                    

Takkupol i papier-mâché med texter ur tidningsartiklar om gasklockan och foton från insidan av gasklockan.

Heike Thiede - Göteborg
Alla rättigheter reserverade 2017
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång